السبت، 12 فبراير 2011

أنا كنت زمان





أنا كنت زمان نــــــــــــــــــــيل
الجذر موت الروح فـــــــــــــــــيه
اليوم أصبحت فيضــــــــــــان
يملي الاراضي خـــــــــــــــير
يكبر الزرع لسنــــــــــــــــــــين
يطعم كل طـــــــــــــــير


أنا كنت زمان وردة
دبلانة من غير روح
طلعت عليا الشمس
غرقتني بالنور
صحيت من نوم طويل
أشبع الدنيا عطور


أنا كنت زمان أنســــــــــــــــــان
نايم لا بيه ولا علــــــــــــــــيه
يتهد علي بـــــــــــــــيت
أنام جنب الحـــــــــــــيط
أصحي وأنـــــــــــــــام
معدوم الاحاســــــــــــاس
مش فارقه معايه نــــــــــــــاس
ولا عيل ولا غـــــــــــــــــيط


أنا كنت زمــــــــــــــــان
ودلوقت أيـــــــــــــــه؟
صحيــــــــــــــــت
فوقت
وثورت
وكسرت القــــــــــــــــــــــيد


انا كنت زمـــــــــــــــــــــــان
دلوقت أصبحت أيـــــــــــــــــــه؟
روح بتنبض
جوه جسد جديــــــــــــــــد
نور بينور عيوني
يوريني الطريق فيـــــــــــــــــــن


أنا كنت زمــــــــــــــــــــان
دلوقت أنسان جديـــــــــــــــــــد

إيمان علي بلال